Antyoksydanty, chronią przed chorobami.

Antyoksydanty, inaczej przeciwutleniacze, naturalne substancje chemiczne, pochodzenia głównie roślinnego, ale także jony metali selenu, cynku i magnezu. Przeciwutleniacze wspierają naturalną funkcję obronną komórek organizmu człowieka, głównie przez wyłapywanie wolnych rodników.

Wolne rodniki, atakują cząsteczki występujące w organizmie takie jak DNA komórki, czy białka. Taki proces powoduje przyspieszenie starzenia się, w efekcie obniża się wytrzymałość organizmu, osłabiają się mięśnie, skóra traci elastyczność, nabiera szaro-ziemistej barwy, powstają zmarszczki. Duża ilość wolnych rodników sprawia, że organizm jest narażony na wystąpienie różnych chorób m.in.:

  •  chorób układu krążenia
  • miażdżycy
  • cukrzycy
  • osłabieniu odporności
  • bezpłodności
  • wzrasta ryzyko wystąpienia nowotworów

Jak donosi ScienceDaily spożywanie warzyw, owoców oraz produktów zbożowych w  codziennej diecie, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca u kobiet. Inna grupa naukowców z Erasmus Medical Center w Rotterdamie na podstawie przeprowadzonych badań donosi, iż dieta bogata w antyoksydanty tj. flawonoidy, witamina E, beta-karoten, witamina C, zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji starczej oraz choroby Alzhaimera o 25%.

 

Stres oksydacyjny to brak równowagi między produkcją wolnych rodników, a możliwością prawidłowej neutralizacji ich przez organizm. Aby zapobiec takiemu stanowi w naszym organizmie, niezbędne jest włączenie produktów spożywczych będących bogatym źródłem przeciwutleniaczy.

 

Do substancji o działaniu antyoksydacyjnym zaliczamy:

  • witamiana A 
  • witamina C
  • witamina E
  • selen
  • cynk
  • foliany
  • karotenoidy
  • flawonoidy
  • ubichinon
  • fitoestrogeny
  • koenzym Q
  • antocyjany
  • związki fenolowe
  • glukozylany

Produkty spożywcze, będące źródłem przeciwutleniaczy:

Owoce: winogrona, czarna porzeczka, jeżyny, maliny, truskawki, poziomki, aronia, agrest, owoc dzikiej róży, borówka, 

Warzywa: szpinak, rzodkiewka, kalafior, brokuł, papryka czerwona, pomidory, buraki, kapusta czerwona i biała, czosnek, cebula, korzeń pietruszki, sałata, nasiona roślin strączkowych

Zboża: amarantus, pszenica, jęczmień, gryka, żyto

Inne produkty: herbata, kawa, gorzka czekolada, przyprawy: imbir, pieprz czarny, tymianek, cynamon, goździki, rozmaryn

Usuwaniu wolnych rodników z organizmu sprzyja odpowiednia dieta, ale także aktywność fizyczna. Zadbajmy więc o te wszystkie aspekty, które pozwolą zachować zdrowie i dobrą kondycję na długie lata.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn