Niedoczynność tarczycy jest to choroba wywołana niedoborem hormonów produkowanych przez tarczycę tj. trójjodotyroninę T3 i tyroninę T4. Niedobór hormonów prowadzi to powstania zaburzeń metabolizmu w organizmie.

Objawy niedoczynności tarczycy:niedoczynnosc tarczycy

  • uczucie zimna
  • uczucie osłabienia
  • nadmierna tendencja do męczenia się
  • uczucie senności
  • stany depresyjne
  • wole
  • zmieniony głos, chrypka
  • suchość skóry, szczególnie w okolicach łokci, kolan, kostek
  • łamliwe paznokcie i włosy
  • nadmierne wypadanie włosów
  • tendencja do tycia
  • zaparcia
  • nieregularna miesiączka
  • obrzęki na twarzy i szyi
  • upośledzenie rozwoju fizycznego i umysłowego u dzieci

 

Dlaczego warto połączyć właściwą dietę z leczeniem endokrynologicznym.
Niedoczynność tarczycy u wielu pacjentów powoduje znaczny wzrost masy ciała. Wielu z nich boryka się z nadwagą latami, pomimo odpowiednio dobranych leków. Dodatkowo często pojawiają się zaparcia, a stan włosów i paznokci nie jest zadowalający szczególnie dla Pań. Pogłębiać taki stan rzeczy może nieodpowiednia dieta. Warto wówczas zgłosić się do dietetyka po poradę, by dobrał sposób żywienia do konkretnej osoby.

Są jednak ogólne wskazania dla osób z niedoczynnością tarczycy. Mianowicie dieta powinna być bogata w jod, w pełnowartościowe białko, selen, żelazo, ograniczyć natomiast należy produkty bogate w goitrogeny, produkty wysokoprzetworzone oraz zawierające węglowodany proste.

Przy niedoczynności tarczycy następuje znaczne spowolnienie metabolizmu, stąd pojawiające się problemy z nadwagą. Dodatkowo spowolnienie metabolizmu potęgowane jest brakiem aktywności fizycznej, a także stanem fizjologicznym – wraz z wiekiem metabolizm spowalnia się.

 

Jodtuńczyk1

Ponieważ to z niedoboru tego pierwiastka powstała niedoczynność tarczycy, należy szczególną uwagę zwrócić na jego obecność w diecie. Bogatym źródłem jodu są ryby morskie, które dodatkowo dostarczają kwasy tłuszczowe omega-3 oraz pełnowartościowe białko. Innymi źródłami jodu są warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, jednak ilość pierwiastka obecnego w tych produktach jest determinowana miejscem uprawy, a zatem jego zawartością w glebie. Dlatego też głównym źródłem jodu powinny być ryby morskie, algi i owoce morza.

 

Selenbrazylijskie

Niedobór selenu w diecie może potęgować wystąpienie wola oraz właśnie niedoczynności tarczycy. Selen ma szereg innych właściwości np. jest silnym przeciwutleniaczem, wspomaga układ odpornościowy, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby serca.
Najlepszymi źródłami selenu są: orzechy brazylijskie, nasiona słonecznika, tuńczyk, ryby morskie, owoce morza.

 

Żelazo

U niektórych osób z niedoczynnością tarczycy, występuje niedokrwistość. Należy wówczas zadać o odpowiednią ilość żelaza w diecie. Dobrymi źródłami są: chude mięso, jaja, ryby, orzechy, suszone morele, natka pietruszki, pestki dyni, nasiona sezamu.

 

Goitrogenykapustam

Są to substancje antyodżywcze, zaburzające wchłanianie jodu z pożywienia. Zaburzając metabolizm jodu, substancje to przyczyniają się do znacznego obniżenia stężenia tego pierwiastka, co prowadzi do zaburzeń syntezy hormonów tarczycy oraz do powstawania wola. Z tego też powodu goitrogeny nazywane są substancjami wolotwórczymi.
Zatem jakie produkty należy wyeliminować z diety? Soję, tofu, fasolę, groch, kukurydzę, orzeszki ziemne, orzechy piniowe, pędy bambusa. Warzywa takie jak kapusta, brokuł, kalafior, najlepiej spożywać ugotowane.

 

Białko

Należy pamiętać, by dietę wzbogacać o produkty pełnowartościowego białka. Ilość białka w diecie powinna oscylować na poziomie 80-100g. Odpowiednia podaż białka zapewnia odpowiednią produkcję hormonu wzrostu odpowiedzialnego za spalanie tkanki tłuszczowej oraz zwiększenie tempa przemiany materii. Jednakże przy zwiększonej podaży białka należy pamiętać o odpowiedniej ilości wypijanych płynów, zaleca się wypijanie min. 1,5 litra wody.
Dobrymi źródłami pełnowartościowego białka są: chude mięso drobiu, cielęcina, mięso królika, ryby, chudy nabiał, jajka.

 

Dodatkowe wskazanianw

  1. Codziennie spożywać śniadanie, po min. 30min od przyjęcia leków na niedoczynność tarczycy.
  2. Unikać tłuszczy trans: sery topione, żywność typu fast food, wyroby cukiernicze, słodycze, margaryny.
  3. Dbać o równowagę między omega-3, a omega-6. Nadmiar omega-6, która występuje w olejach roślinnych,  działa prozapalnie, przyczynia się do chorób serca, podnosi ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych. 
  4. Wzbogacać dietę o dobre źródła węglowodanów, najlepiej źródła bezglutenowe: kasza gryczana, rzadziej kasza jaglana, amarantus, komosa ryżowa, warzywa niskoskrobiowe (marchew, burak, batat, seler, pietruszka)
  5. Warto pamiętać, by codziennie spożywać warzywa i owoce, by dostarczyć odpowiednią ilość witamin, składników mineralnych, ale także błonnika pokarmowego, odpowiedzialnego m.in. za pobudzenie perystaltyki jelit, a tym samym niweluje zaparcia.
  6. Popraw pracę jelit. 
  7. Należy pamiętać o odpowiedniej ilości płynów. Najlepsza jest woda wysokozmineralizowan
  8. Warto wzbogacić swój dzień o aktywność fizyczną, która sprzyja walce ze zbędnymi kilogramami.
  9. Można również dodawać do dań przypraw, które pobudzają metabolizm: chilli, żeń- szeń, imbir.
  10. Istotny jest również sposób przygotowywania posiłków. Unikać należy smażenia, produkty gotować w wodzie lub na parze, bądź też piec w piekarniku w naczyniach żaroodpornych, bądź w foli aluminiowej.

 

Jeśli chorujesz na nadczynność tarczycy, a borykasz się z niedowagą lub nadmierną masą ciała, ciągle dokuczają Ci nieprzyjemne objawy również ze strony układu pokarmowego skorzystaj z porady on-line. Ułożę dla Ciebie odpowiedni jadłospis, który nie tylko pozwoli Ci ‚zrzucić’ nadmiar kilogramów, ale znacząco poprawi Twój stan zdrowia oraz samopoczucie. Odpowiednie odżywianie się w chorobach tarczycy jest integralnym elementem leczenia.