Skóra, włosy, paznokcie. Co jeść by były pełne blasku?

Wiosna, wciąż trwa za chwilę lato i coraz to nowe dobrodziejstwa natury! Świeże warzywa i owoce. Warto dowiedzieć się co jeść by nasza skóra i włosy nabrały blasku, a paznokcie stały się mocne. Nie da się ukryć, że to co jemy wpływa na wygląd i nie chodzi tu tylko o „zbędne” kilogramy. Właściwa dieta, może sprawić, że będziemy pełni witalności, a nasza skóra i włosy będą wyglądać zdrowo. Zła dieta, pełna fast food’ów, z małą ilością warzyw, sprawi, że skóra stanie się szara, a włosy i paznokcie łamliwe i pozbawione blasku.

Składniki wpływające na stan skóry, włosów i paznokci:

  • siarka
  • cynk
  • żelazo
  • selen
  • Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe
  • witaminy A, D, E
  • witaminy z grupy B
  • proteiny

Siarka– brak tego pierwiastka w diecie sprawia, że skóra staje się blada, włosy słabną i wypadają, paznokcie stają się łamliwe. Niedobór powoduje niepokój i rozdrażnienie. Produkty bogate w siarkę: jaja, brokuły, awokado, rzodkiewka, groch, fasola, drób, ryby.Botwinka_peczek65

Cynk– poprawia wygląd i kolor skóry. Jego niedobór powoduje wypadanie włosów i znaczące zmniejszenie owłosienia, występują również zaburzenia węchu i smaku. Produkty bogate w cynk: krewetki, chleb razowy, kasza gryczana, pestki dyni, chude mięso, orzechy, ostrygi, wołowina.

Żelazo– jest niezbędny do prawidłowej budowy skóry, paznokci i włosów, chroni organizm przed niektórymi wolnymi rodnikami, pomaga dostarczać tlen do komórek, bierze udział w syntezie DNA. Niedobór prowadzi do anemii, bladości skóry, osłabienia odporności

Produkty bogate w żelazo: ryby, twaróg, orzechy, brokuły, szpinak, krewetki, wątroba, żółtko jaja, mleko.

Selen– jest przeciwutleniaczem, neutralizuje alkohol i dym tytoniowy, zapobiega bezpłodności u mężczyzn. Jego niedobór powoduje plamy starcze, zaćmę. Jednakże groźniejszy jest nadmiar powoduje łysienie, uszkodzenia skóry, czernienie paznokci lub skóry. Produkty bogate w selen: tuńczyk, nasiona słonecznika, kukurydza, warzywa strączkowe, owoce morza, orzechy brazylijskie.

NNKT – niedobór powoduje zmiany skórne, zapalenie skóry, zwiększenie utraty wody, pogorszenie procesu gojenia się ran, niedobór powoduje także osłabienie kurczliwości serca. Produkty bogate w NNKT: ryby morskie, oleje z ryb morskich, olej lniany, rzepakowy, kukurydziany, sojowy, orzechy.Fresh green vegetable, isolated over white

Witamina A– niedobór w diecie powoduje, że paznokcie są kruche i wolno rosną, skóra staje się sucha, łatwo się łuszczy, włosy stają się matowe i łamliwe. Produkty bogate w Wit. A: tran, marchew, natka pietruszki, żółtko jajka, szpinak, dynia, mango, ser żółty, morele, sałata, pomidory, wątróbka

Witamina D– nieodpowiednia podaż powoduje stany zapalne skóry, zapalenie spojówek, osłabienie i wypadanie zębów, krzywicę u dzieci, rozmiękczenie i łamliwość kości u dorosłych. Produkty bogate w Wit. D- tran, śledź, makrela, łosoś, mleko, jajko.

SONY DSC

Witamina E– niedobór powoduje odwodnienie naskórka, skóra staje się wiotka i pozbawiona blasku, zbyt niska podaż powoduje przyspieszenie starzenia skóry, wystąpienie plam starczych, łuszczenie się skóry, Produkty bogate w Wit. E- migdały, sałata, kapusta, olej sojowy, olej słonecznikowy, jajka, banany, mleko, kiełki pszenne.

Proteiny– stanowią podstawę budulca włosa, nawilżają i chronią skórę głowy. Produkty bogate w proteiny: mięso drobiowe, wołowina, fasola.

Dieta osób chcących dbać o swój wygląd powinna być zatem różnorodna, pełna świeżych owoców i warzyw, a także ryb morskich i chudego mięsa. Należy pamiętać, że składniki mineralne i witaminy powinny pochodzić głownie z naturalnych produktów, gdyż te są lepiej przyswajalne, niżeli te pochodzące z suplementów diety.