Ziołowy zakątek.

Zioła są ważnym elementem codziennej diety. Nadają niezwykły smak potrawom do których są dodawane, mogą zastąpić nadużywaną sól, a na dodatek mają właściwości prozdrowotne. Warto hodować je w przydomowych ogródkach, na balkonach, czy też w doniczkach na parapecie, by móc zawsze sięgnąć po te świeże i najbardziej aromatyczne.

Tymianek! tymianek

Macierzanka to inna nazwa tymianku, zawiera żelazo, wapń, potas i magnez, ale także spore ilości beta-karotenu, witaminy C oraz folianów. Jest bardzo aromatyczny dzięki zawartości olejków eterycznych, głównie tymolu i karwolu. Tymianek ma działanie bakterio- i grzybobójcze. Wykorzystywany w przemyśle farmaceutycznym- dzięki swym właściwościom wykrztuśnym. Stosowany pomocniczo w leczeniu anginy, ale także zgagi i braku apetytu. Tymianek obniża ciśnienie krwi, przez co przypisuje mu się właściwości relaksacyjne.
Uwaga! Tymianku nie powinny spożywać kobiety w ciąży, chorzy na cukrzycę, dzieci do 12 r.ż., a także alergicy, gdyż jego nadmierne spożycie może spowodować bóle brzucha i wymioty – zdarza się jednak bardzo bardzo rzadko.
Stosowany szczególnie często w kuchni morza śródziemnego oraz na Bałkanach. Idealnie komponuje się z dziczyzną, drobiem i rybami, oraz z warzywami strączkowymi i serami.
Ciekawostka! Macierzanka uważana jest za zioło dla nieśmiałych! Thymos to z greckiego odważny. Według wierzeń ludowych zioło to podawane było osobom chorowitym, z gruntu nieśmiałym. Często był dodatkiem piwa i być może to także dawka alkoholu przysparzała „odwagi”. Ponadto wg. wierzeń tymianek miał odstraszać złe sny.
Inną ciekawostką może być fakt, iż w starożytnym Egipcie tymianek był używany to mumifikacji zwłok. A w starożytnej Grecji macierzanki używano jako kadzidła w świątyniach i dużym komplementem było stwierdzenie, że ktoś „pachnie tymiankiem” 

Rozmaryn!rozmaryn

Jest źródłem witaminy A, witaminy C, folianów, także potasu, wapnia i fosforu. Ma działanie odkażające, żółciopędne, pobudza apetyt i wspomaga proces trawienia.
Zawiera olejki eteryczne, które mają swoje zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, a także perfumeryjnym. Rozmaryn jest silnym antyoksydantem, walczy z wolnymi rodnikami, stąd też jego zastosowanie w kosmetyce. Rozmaryn wraz z tymiankiem i spirytusem tworzy nalewkę zwaną larendogra, która przez stulecia stosowana była właśnie jako preparat odświeżający i odmładzający skórę twarzy.
Dodany do kąpieli pobudza krążenie krwi. Jego aromat nadaje potrawom niepowtarzalny smak. Nieodzowna przyprawa kuchni basenu morza śródziemnego. Dodawany do mięs: jagnięciny, wieprzowiny, drobiu, także do ryb i dań z grilla. Świetnie komponuje się się z takimi warzywami jak bakłażan, cukinia, pomidor, jest doskonałym dodatkiem do serów, sałatek, zup. Dodawany jest również do aromatyzowania nalewek, win i likierów.

Natka pietruszki!pietruszka

Nie wszyscy są jej zwolennikami. A powinna znaleźć się w menu każdego kto dba o swoje zdrowie. Jest dobrym źródłem wit. C, beta-karotenu, wit. K, kwasu foliowego, wapnia i żelaza. Pietruszka ma właściwości moczopędne, polecana jest więc osobom mającym problemy z nerkami. Wspomaga trawienie, zwiększa odporność, stosowana w leczeniu anemii, ze względu na dużą zawartość żelaza. Ważna w diecie kobiet, gdyż reguluje cykl menstruacyjny oraz zapobiega bolesnym miesiączkom. Obowiązkowo powinna wzbogacać dietę osób z chorobami wątroby, gdyż działa oczyszczająco na krew. Pietruszka zapobiega próchnicy i zwalcza nieprzyjemny zapach. 
Prawda, że ma wielorakie prozdrowotne działanie!

Bazylia!bazylia

Jest źródłem beta-karotenu, folianów, potasu, wapnia i magnezu.
To zioło ma niezwykły korzenno- kwiatowy aromat. Dzięki zawartości olejku eterycznego- olejku bazyliowego ma wiele właściwości: przeciwbólowe, leczniczo wpływa na objawy migreny i nerwobóli, łagodzi bezsenność, a także wspomaga w przeziębieniach. Uważa się, że mięta ma działanie podobne do melisy i może być stosowana w stanach depresyjnych. Podobnie jak większość ziół ma działanie pobudzające trawienie, pobudzające wydzielanie soków trawiennych.
Idealnie komponuje się z wieprzowiną, baraniną, rybami, także zupami, omletami, sałatkami warzywnymi. Stosowana jako dodatek do serów twarogowych, masła ziołowego, jako dodatkowy aromat oliwy z oliwek, czy octu balsamicznego.
Bazylię najlepiej dodawać pod koniec smażenia, duszenia, czy gotowania, by nie straciła swojego wspaniałego aromatu.

Oregano!oregano1

Jest dobrym źródłem witaminy E, beta-karotenu i kwasu foliowego, a także potasu, wapnia, żelaza i magnezu. Posiada właściwości lecznicze m.in. ma działanie dezynfekujące, odtruwające, przeciwbiegunkowa, a także co ciekawe może być stosowane jako środek wykrztuśny. Oregano zawiera olejek tymolowy, który stosowany jest do płukania gardła. 
Oregano idealnie komponuje się z owocami morza oraz jako przyprawa do warzyw, zapiekanek, czy zup. Obok rozmarynu, tymianku, szałwii, mięty pieprzowej, cząbru i majeranku, oregano jest składnikiem ziół prowansalskich.

Mięta! mięta1

Napar z mięty używany jest do poprawy procesu trawienia, doskonale sprawdza się w niwelowaniu skurczów żołądka. Mięta polecana jest w diecie osób z chorobami wątroby i dróg żółciowych. Olejek miętowy ma działanie odkażają i dezynfekujące. Mięta idealnie komponuje się z jagnięciną i baraniną. Wzbogaca również smak sałatek, koktajli mlecznych oraz lodów.

Szczypiorek!

Ma specyficzny smak i zapach, zawdzięcza go związkom siarki. Jest bogatym źródłem kwasu foliowego, wit. C, wit. B1 oraz wit. B2. Jest bogaty w wapń, potas, chlor, oraz fosfor. Szczypior ułatwia trawienie, wspomaga perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, a w dużych ilościach będzie miał działanie przeczyszczające. Ma także działanie bakteriobójcze, a dodatkowo pobudza apetyt. Najczęściej dodawany, do kanapek, jajecznicy i sałatek.

Koper!koper-001

Trudno nie doceniać jego wartości prozdrowotnych. Najbardziej znaną właściwością jest zapobieganie wzdęciom i kolkom u niemowląt. Jednak powinien się on również znaleźć w diecie osób, które borykają się z chorobami układu moczowego,gdyż koper działa moczopędnie. Ponadto ma działanie pobudzające wydzielanie soków żołądkowych, dzięki czemu przyspiesza proces trawienia oraz zapobiega niestrawnościom. Koperek jest bogatym źródłem witaminy C i beta- karotenu, a także wapnia i fosforu.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn