Dynia, sezonowo!

W żywieniu najważniejsze jest to, aby w pełni korzystać z dobrodziejstw natury, z produktów występujących sezonowo. Jednym z nich jest dynia, a odnaleźć możemy ją w ok. 20 odmianach. Dlaczego warto zatem właśnie teraz w okresie jesiennym spożywać to warzywo?

Dynia to nie tylko bardzo smaczny produkt, ale także wielorakiego sposoby przygotowania, a dzięki spożywaniu jej sezonowo dostarczymy najlepszych, pełnowartościowych składników odżywczych.

Czy wiecie, że…

 

  • w 100g dyni mamy tylko 28kcal
  • jest lekkostrawna i dodatkowo znacząco reguluje proces wypróżniania
  • jest źródłem wielu witamin: z grupy B, witaminy C, beta-karotenu
  • jest źródłem wielu składników mineralnych: magnezu, żelaza, wapnia
  • działa moczopędnie, polecana jest osobom z chorobami nerek i pęcherza
  • jest łatwo przyswajalna, dlatego polecana jest już nawet w diecie niemowląt

 

Jak wspominałam, dynię można przygotować na wiele sposobów:

  • rozgrzewający krem z dyni z imbirem
  • mięso w sosie z dyni
  • dynia grillowana, idealnie pasująca do sałatki
  • dynia gotowana
  • ciasteczka owsiane z dynią
  • pieczywo z pestkami dyni

 

I tu warto wspomnieć zatem o owych pestkach dyni, które również posiadają znamienite właściwości odżywcze. Najważniejsze to spora zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu idealnie będą wpływać na skórę, paznokcie, włosy, ale także będą działały przeciwmiażdżycowo. Innymi ważnymi związkami będą kukurbitacyna oraz fitosterole roślinne, witaminy i składniki mineralne. Kukurbitacyna ma działanie przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne, a także niszczy pasożyty układu pokarmowego. Fitosterole roślinne stosowane w profilaktyce występowania miażdżycy, a także w leczeniu chorób prostaty.

Poznaliście zatem najważniejsze zalety, zatem życzyć mogę tylko SMACZNEGO!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn