Woda, dlaczego jest taka ważna?

Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody. (Andzej Klimuszko) To powiedzenie jest bardzo prawdziwe i powinniśmy o nim pamiętać każdego dnia. Woda stanowi źródło życia i dlatego też powinna stać się nieodzownym elementem naszej codziennej diety.

Organizm człowieka składa się, w ok. 60% właśnie z wody. To w jej obecności zachodzą wszystkie procesy biologiczne naszego organizmu. Przede wszystkim rozpuszczają się w niej składniki mineralne oraz witaminy z grupy B oraz witamina C.h2omintm

Każdego dnia powinniśmy spożywać ok. 30ml wody na każdy kilogram masy ciała. Przy wzmożonym wysiłku fizycznym, w upalne dni, a także przy wysokiej gorączce, biegunkach i wymiotach, należy spożywać więcej płynów niż zazwyczaj. Niezbędnym minimum zatem stanowi spożycie 1,5litra wody, jednakże najlepiej spożywać jej, adekwatnie to masy ciała oraz aktywności fizycznej od 1,5 do 2,5 litra wody dziennie.

Do czego może doprowadzić zbyt niskie spożycie wody?

  • rozdrażnienie
  • bezsenność
  • zaparcia
  • zmniejszenie ilości moczu, co powoduje zmniejszenie usuwania toksyn z organizmu
  • wysychanie błon śluzowych szczególnie jamy ustnej
  • zmęczenie fizyczne oraz psychiczne
  • bóle głowy
  • brak apetytu
  • zaczerwienienia skóry
  • zaburzenia oddychania

 

Freshness of green leaves, on white

Wiele osób uskarża się na smak wody, tłumaczą, że jej nie piją, gdyż im nie spakuje. To nie powinno stanowić wymówki, bo pić wodę musimy. Najczęściej sięgamy po wodę mineralną, te dzielą się na wody gazowane i niegazowane. Osoby uskarżające się na smak wody mogą wybierać wodę gazowaną, pod warunkiem, iż nie cierpią na zaparcia, częste wzdęcia, drożdżycę przewodu pokarmowego, bo to nasili nieprzyjemne dolegliwości. Wody mineralnej nie powinno się spożywać, również podczas wysiłku fizycznego, lepiej wybrać wodę mineralną niegazowaną lub napój izotoniczny ze specjalnym przeznaczeniem dla sportowców.

Często spotykam się z opinią, iż „nie piję wody, bo mi nie spakuje”. To nie powinno stanowić wymówki, bo pić wodę musimy. Najczęściej sięgamy po wodę mineralną, te dzielą się na wody gazowane i niegazowane. Osoby uskarżające się na smak wody mogą wybierać wodę gazowaną, pod warunkiem, iż nie cierpią na zaparcia, częste wzdęcia, drożdżycę przewodu pokarmowego, bo to nasili nieprzyjemne dolegliwości. Wody mineralnej nie powinno się spożywać, również podczas wysiłku fizycznego, lepiej wybrać wodę mineralną niegazowaną lub napój izotoniczny ze specjalnym przeznaczeniem dla sportowców.

 

Zatem co zrobić, by woda nam smakowała? Wystarczy dodać do niej plaster cytryny, limonki, pomarańczy, grapefruita, jabłka, 2 truskawki, kilka porzeczek, czy innego ulubionego orzeźwiającego owocu, możemy dodać także liście mięty, trawę cytrynową, czy plaster imbiru. Pamiętajmy, bo nie dosładzać wody pod żadnym pozorem. Woda nie dostarcza kalorii do naszego organizmu, więc sztucznie jej ich nie dodawajmy. Unikajmy także, wód smakowych, dodawane są do nich sztuczne substancje barwiące, smakowe i zapachowe, a także cukier. Dodatkowe źródło płynów w codziennej diecie mogą stanowić również herbaty: zielona, czerwona, herbaty ziołowe, czy owocowe.

Pozwólmy naszemu organizmowi funkcjonować prawidłowo, nie doprowadzajmy się do stanów wyczerpania i osłabienia właśnie z powodów niedostatku wody!

Zatem szklanki z wodą mineralną w dłoń i NA ZDROWIE!